Test Renault Megane RS 265 – prisvärd körglädje

Nybilstester har provkört nya Renault Megane RS 265:

Bilen har en 2 litersturbo på, just det 265 hästkrafter. RS står för Renault Sport och dessa bilar har anpassats för mer krävande körning, exempelvis på bana tillsammans med bilklubbsvännerna. Denna bil andas ren körglädje trots att den är framhjulsdriven. Styrkan i Renault Megane RS är främst inte motorkraften utan väghållningen.

Antingen köper du denna bil som en busbil och nöjer dig så, du behöver inte köpa något extra utan allt du behöver är standard. Vill du ha möjlighet att prestera bra på bana så utrusta den med CUP-chassi och R-link Mediasystem tillsammans med RS Monitor. Då har du koll på alla funktioner i bilen, viktiga temperaturer, turbotryck med mera. Du kan också logga varvtider samt 0-100 km/h och 0-400 meter. Recarostolarna är också ett självklart tillval för den som vill köra tuffare. Dessa stolar är väldigt bekväma när du väl sitter i dem. Det är dock inte lika bekvämt att ta sig i och ut ur stolarna.

Renault Megane RS bygger på vanliga Megane Coupe karossen och inuti är den nästan identisk. 0-100 går på 6 sekunder, om du lär dig växla snabbt. Tvåans växel går inte upp till 100 km/h.

Det finns snabbare bilar men många av dessa klår Megane RS på bana, det är där den trivs bäst. Priset är ca: 320 000 – 360 000 kronor beroende på utrustning.

Läs mer om Megane RS på Byta Bil Bloggen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.