Testad: Renault Megane E-tech elbil
Renault Megane är en klassisk bil i mellanklassen. Det är en av Renaults populäraste bilar under de senare åren, men nu efterfrågas mer bilar av SUV karaktär. Så hur står sig elbilsversionen av denna klassiker idag? Först så är det inte kombiversionen utan halvkombiversionen som kommit som elbil. Även förr så har det finnits en mindre halvkombi och en kombiversion, i Sverige har det då varit kombiversionen som blivit mest populär. Men även halvkombiversionen är en praktisk bil även om lastutrymmet är något mindre.
Som elbil står sig Renault Megane e-tech riktigt bra. Renault har gjort en enorm klassresa som bilmärke de senaste åren vilket även priserna visar. Renault är inte längre en lika billig bil så som vi uppfattat Renaults bilar förr. Men man får faktiskt mer för pengarna också. Designen är i topp. Komforten är enormt mycket bättre än gamle Renault Megane bilarna. Även om nya Renault Megane elbil inte är en SUV så är bilen högre än förr vilket också bidrar till bättre komfort. Men ergonomi är väldigt personligt och ingen bil passar alla. Meganes stolar är en enorm förbättring men du bör ändå provsitta bilen och känna att speciellt benutrymmet för vänster ben känns bekvämt.
Utöver komfort och design så har även Renault gjort en klassresa avseende rostskydd där man idag är med och kan jämföras med de bästa europeiska bilarna.
Modern teknik är inte heller något som Renault har missat. Nya Renault Megane elbil har stora digitala skärmar både till förare och mediasystem.
Det finns två batterier till Renault Megane E-tach, 40 kWh och 60 kWh vilka ger ca 30, 45 respektive 47 mils räckvidd. Motoreffekter på 130 och 220 hk finns. Laddning med stöd för effekter upp till 130 kW stödjs.
Priserna börjar från 430 000 kr för Renault Megane med 40 kWh batteri och 490 000 kronor för 60 kW batteri och då ingår även en bättre utrustningsnivå i detta pris
Du kan läsa ännu mer om Renault Megane elbil här.