Nybilstest: Kia XCeed plug-in

Nybilstestade Kia XCeed laddhybrid, här är resultatet

Kia Ceed är Kias toppsäljare vilket inte är så konstigt då priset och bilens storlek är vad vi svenskar brukar kalla, lagom. 7 års garanti gör att Kia Ceed hamnar på bästsäljarlistan. Varför andra tillverkare inte riktigt är med och konkurrerar? Ja, garantier kostar pengar då bilar faktiskt går sönder och frågan är var marginalerna finns? hög kvalité och säkrad produktion eller låg tillverkningskostnad med goda marginaler? Hur som helst säljer Kia Ceed som smör!

XCeed är en version av Kia Ceed med lite lantligare och tuffare stil, utseendemässigt i alla fall. Detta är inte en terrängbil utan mer en utseendemässig variant kallad Crossover, likt Volvos Cross Country bilmodeller. Bilen är lite förhöjd och så har den tjockare plastlister som löper nedtillbilen och runt hjulhusen. Tittar du på en Kia Ceed hos bilhandlaren så kommer du vilja ha denna versionen skulle jag gissa när de står blankpolerade bredvid varandra.

Plug-in hybriden ger dryga 4 mil i goda förhållanden. De flesta kommer klara arbetspendlingen på detta, speciellt om laddning både hemma och på arbetet är möjlig. Körmässigt är XCeed laddhybrid inte en superskoj bil, mycket stark i i starten från stillastående men sen avtar det snabbt. Växellåda och drivlina har inte superkvick respons men klarar de flesta situationerna okej, man måste ju inte alltid stressa in i alla trafiksituationer med millimetermarginal. Bilen upplevs modern och är riktigt lätt att komma överens med. Utrymmena i bilen är ganska goda och i nivå med hur mellanklassbilar brukar vara. En svaghet är att bilen är ganska bullrig inne i kupén vilket blir extra märkbart på motorvägar med grov och sliten asfalt. Interiören är bra och det finns till och med snyggare kontrastinteriör att få med gula sömmar och paneler. Jag sitter helt okej i bilen och är sätena inte allt för långt ställda bakåt så är det hyfsat med benutrymme även om man önskar mer förstås men då får man blicka på större en bilstorlek istället, kanske en Kia Optima?

Summerat, största minus är att bilen är lite bullrigare än andra. Det jag gillar bäst är att XCeed plug-in känns modern och har riktigt bra instrumentering samt är trevlig att köra till vardags. Kia XCeed är en lagombil med extra bra instrumentering!

Priset börjar från 370 000 kronor, mycket pengar? Den vanliga versionen börjar från 236 000 kronor. Glöm inte att kolla vilka speciella straffskatter som gäller vid tidpunkten för ditt bilköp. Alla laddhybrider är fortfarande mycket dyrare oavsett bilmärke, så det gäller att du klarar dig på batteriet och har många men kortare körsträckor och laddar bilen däremellan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.