Test Renault Captur

Nybilstest av Renault Captur

Renault Captur är en Crossover och den hetaste bilen i Renault modellprogram just nu. Enkelt förklarat är det en Renault Clio som är lite högre. Med detta så kommer en rad fördelar, du sitter högre i bilen och den upplevs som rymligare inuti. Den mer upprätta förarplatsen ger dig en bra körställning samt att det är bekvämt att stiga i och ut ur bilen. Renault har också lyckats med designen som kommer till sin absoluta rätt för den som väljer rätt färger, bilen säljs även med tvåfärgs kombinationer.

Den testade Renault Captur hade en bensinmotor på 120 hk och EDC automatväxel med dubbelkopplingslåda är standard för detta motorval. Bilen är pigg och växellådan växlar bra, sportigt blir det dock inte riktigt fullt ut men motorstyrkan räcker bra för denna bil.

Det kan bli lite trångt i baksätet beroende på framstolarnas placering och lastutrymmet i bak har sina begränsningar, men annars vore det ju inte en liten bil. Förarkomforten kunde varia lite bättre och det är främst förarstolens framkant som inte känns perfekt, mittarmstöd saknas också. Att det inte finns en ”entrycksfunktion” för att köra torkarbladen ett svep får man också leva med som brukligt i Renault bilar, du vänjer dig snabbt att dra spaken ett steg fram och tillbaka kan jag dock lova.

Med ett modernt lättanvänt 8″ touch-mediasystem med GPS-navigation för 2900 kr som tillval i Expression paketet, standard i Dynamique, så ger Renault Captur ett modernt och attraktivt inslag på bilmarknaden. Tyvärr är ljudet i högtalarna inte så bra och inget bättre finns som tillval.

Renault Captur är redan en populär bil som med all sannolilhet även kommer att vara eftertraktad på begagnatmarknaden.

Läs en mer utförlig test av Renault Captur här.

7 Körglädje
9 Design
5 Komfort
5 Teknik
8 Infotainment
6.8

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.