Nybilstest: BMW 520d kombi – Touring
BMW 520d är en av de bästa klassiska familjekombibilarna på marknaden. Är du ute efter denna klassiska folkkära kombibiltyp så titta på BMW 520d. Här får du körglädje blandat med komfort och stort lastutrymme. Likt i de flesta fallen hos BMW:s bilar så är fjädringen väl avstämd mot tilltänkt nyttjande för bilen med en lite mer dragning åt sporthållet. Detta innebär att bilens fjädring är aningen hård men inte tillräckligt för att bilen ska gå för stötigt. Väghållningen blir därmed riktigt bra speciellt jämfört med andra bilar i denna klass. BMW har lyckats att få 520d riktigt rolig att köra.
BMW520d har en dieselmotor på 190 hästkrafter som gör 0-100 km/h på 7,8 sekunder vilket är fullt tillräckligt för de flesta situationer. Automatväxellådan är riktigt bra och reagerar blixtsnabbt, dessutom kan du snabbt växla mellan komfortläge och sportläge, detta är bra inför olika situationer likt omkörningar respektive vanlig vardagskörning i lugn anda. Konstigt att inte flera biltillverkare tar efter detta sätt att snabbt och enkelt kunna växla körstil. Denna bil gör sig absolut bäst med automatväxel, köp det!
Bilens meny och mediasystem har blivit uppdaterat men har fortfarande samma upplägg som BMW haft sedan länge. Inkörningströskeln är ganska hög då det är svårare än genomsnittet att lära sig. Men när du väl lärt dig detta så är det faktiskt enkelt att sköta genom navigeringsratten och utan att släppa blicken från vägen vilket är just tanken från BMW. Genomgående när det gäller instrumenteringen är att den är väldig avskalad och enkel och inte alls skrytsam. Här finns många andra som ntyyjar både större informationsskärmar och färger. Hos BMW koncentrerar man sig på bilkörningen och vad som är viktigast i det perspektivet. Köper du till Harman Kardon stereo så kommer du sannolikt bli nöjd, detta är ett av de bästa som finns att köpa orginal till de bilar som säljs idag. En av de nya finesserna som erbjuds är Gesture COntrol vilket gör att du kan göra olika handrörelser i luften för att styra en del funktioner som telefon och ljudvolym. Detta känns dock inte så nödvändigt, BMW:s ordinarie kontroller är alldeles utmärkta för detta ändå.
Vår testförbrukning låg på ca: 0,6 l/mil under vår körning som inkluderar en hel del motorvägskörning, något över deklarerad förbrukning men lägre än vad vi brukar hamna på, speciellt med tanke på bilens prestanda och storlek. Vi anser att detta är riktigt bra. En anledning är sannolikt att lägre bilar klarar körning i högre hastigheter bättre än de SUV:ar som blivit så populära idag, något att tänka på!