Testad: Ford Mustang GT 2018 med 450 hästkrafter!

Nybilstestad: Ford Mustang GT, 2018.

Ford Mustang är en äkta amerikansk ikon! Mustang håller liv i den amerikanska imagen och bilstilen. Visst är det bra att den finns olika bilvarianter att välja på, även om man önskade att de fanns ännu flera. De Europeiska bilarna är kanske ibland lite för lika varandra även om bilarna är toppenbra i de flesta fallen.

Ford Mustang har inför 2018 fått en rejäl uppdatering. Formen är förvisso väldigt lik fortfarande men har faktiskt genomgått en rad förändringar, eller förbättringar är kanske ett bättre ord. Du kan nu få bilen med magnetiskt styrd fjädring, MagneRide. Vi har testat bilen med denna fjädring och Mustangen uppträder både komfortabelt, sett i sportbilsmått samt mycket stabil när körningen pressas lite extra. Fjädringen styr sig själv och analyserar hela tiden blixtsnabbt hur bilen framförs och justerar sig därefter.

V8 och 450 hästkrafter men en mullrande motor symboliserar amerikanska muskler, även om det finns häftigare bilar så är helhetskänslan hos Ford Mustang mycket svårslagen. Köp gärna bilen med manuell växellåda, en 10-stegad automat är förvisso möjlig som sägs ha toppegenskaper, men fega inte ur nu. Manuell växellåda regerar! Mustangen är inte frågan om bäst, det är frågan om den upplevda känslan. Du kan inte få mera äkta bilkänsla än hos Ford Mustang med manuell växel! Ja, det tar ett tag att bli snabb i växlingarna men du kommer att älska bilen! Den mullrande motorn, det elakt morrande ljudet vid snabba accelerationer upp på motorvägen eller vid omkörningar. Ford mustang har dessutom ett hyfsat lastutrymme under bakluckan.

Svagheter? Jo, hur mycket man än älskar bakhjulsdrift och breda däck så är det inte alltid det bästa under den svenska vintern, men ”mud & snow körprogram finns i alla fall att ställa in för hjälp vid dessa tillfällen. Huvudhöjden för baksätespassagerarna är mycket låg, Många kommer att få sitta med nedböjda huvuden, sätena är i alla fall sköna baktill. Skulle du få för dig att betala extra för Recoaro-stolarna, ja då får du jättesköna stolar men de saknar värme i sitsen, ha det i åtanke.

Ford Mustang GT V8 är framför allt en bilkänsla och köparna väljer sannolikt bilen av denna anledning. Priset har ökat en hel del mot när den först lanserades för några år sedan. Samtidigt är bilen i vissa fall hälften så dyr som andra konkurrenter som inte kommer i närheten av att erbjuda samma känsla som Ford Mustang, det mest värdefulla i bilvärlden är inte högsta premium helt enkelt. Ford Mustang GT V8  är en bil, en äkta bil!

Du kan givetvis sladda med denna bil, mer eller mindre beroende på om du har anstisladd i eller inte. Snabbval finns att koppla i och ut funktionen. Burnout läge finns också för dig som vill slita lite extra på däcken och starta i en dimridå runt bilen. Mycket nöje utlovas alltså för de som köper en Ford Mustang, tänk på att ändå köra med sunt förnuft och välja tillfällena rätt och avsides.

Ford Mustang GT 2018

10 Att köra
10 Design
10 Komfort
10 Teknik
10 Instrumentering
10

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.