Nybilstester har testat Dacia Duster årsmodell 2014. Vilken arbetshäst denna bil är! Fyrhjulsdriften från Nissan X-trail tillsammans med branta infallsviklar fram och bak ger Duster bra terrängegenskaper. Dacia Duster är SUV:en som med fyrhjulsdrift, dieselmotor och manuell AC kan köpas för 155.000 kronor (Laureate). Klarar du dig med enbart framhjulsdrift sparar du ca: 20.000 kronor genom att istället välja den nya 1,4 liters bensinmotorn på 125 hk.
Dacia Duster II är inte en helt ny bil utan mer en så kallad Facelift. Yttre detaljer har fått annan design, mittpanelen inne i bilen är ny men den främsta nyheten är bättre ljudisolering i bilen.
Man sitter bra i Dacia Duster, en hög sittställning ger bekväm position ner mot pedalerna. Utsikten framåt är generös på grund av den högre sitthöjden och Duster är lät att stiga in och ut ur. Baksätet är rymligt och lastutrymmet bra men inte lika stort som i en klassisk kombi.
Det låga priset har dock sina baksidor också. Bilens högsta utrustningsnivå Laureate är lika som instegsnivåerna hos vanliga bilar. Numera finns utetempvisning för den som har färddator i bilen samt en stor 7″ touchskärm med GPS-Navigator med och stereo med bluetooth finns att köpa extra för 4300 kr. Rostskyddet är mycket bra medans krockskyddet får jämföras med en generation äldre bilar.
Dacia Duster framstår som det bästa budgetvalet för den som önskar en rejäl bil med hög markfri gång. Läs mer om Dacia Duster på bytabil.net eller hos Facit. Varför inte besöka en bilhandlare och göra en egen test av Dacia Duster?