Test Renault Megane

Nybilstestad: Jag har testat flera olika Renault Megane av 2013 årsmodell. Renault har en lång historia bakåt och har gjort många bilmodeller. Tyvärr har en del av dessa haft kvalitétsproblem. En del av dessa har varit kopplade till det Svenska klimatet då den Svenska marknaden inte har haft prioritet. Men detta har blivit bättre efter att Renault numera har eget kontor i Sverige. De senaste åren har också statistiken för Renaults kvalité blivit avsevärt bättre. Dagens Renault Megane plattform som säljs idag är generation 3 som kom 2008. Denna fick sen en uppgradering 2012 innefattande bland annat ny design på bilkarossen. Plattformen har därmed funnits i ett antal år vilket innebär att barnsjukdomarna nu är borta. Idag kan Renault Megane vara ett riktigt bra köp då bilmodellen dessutom kampanjas till mycket förmånliga priser vilket gör Megane till en av de mest prisvärda bilarna just nu!

Megane finns både som halvkombi i Golfstorlek och som kombi, kallad Sport Tourer. Kombimodellen kan närmast jämföras storleksmässigt med Volvo V50. Köper man denna kombi variant så får man väldigt mycket med utrymme för pengarna!

Megane generation 3 har nu har några år på nacken märks genom att instrumenteringen inte riktigt är i samma klass som dagens nyare bilar. Renault har börjat att uppdatera detta och i senaste Clio generationen så ligger man i absoluta toppen, här finns en stor användarvänlig touchskärm. Kommande generation av Megane kommer säkerligen att få detta system också, men där är vi inte idag. Då kommer också bilen bli dyrare förstås.

Testade motoralternativ är: 1,5 dCi (Diesel), 1,6dCi (Diesel) och 1,2 TCe (Bensin)

1,5 dCi är en riktigt bränslesnål motor och därmed en storsäljare för Renault. Denna motor har turbo och går bra utan att bjuda på någon större körglädje. Motorn brölar en del vid starkt gaspåslag vilket kan upplevas störande för en del. Motorn har kamrem. Denna motor väljer man om man kör mycket och vill ha en låg bränsleförbrukning.

1,6dCi drar endast lite mer än 1,5dCi men bjuder på betydligt mer körglädje. Denna motor upplevs avsevärt kraftfullare. Detta är Renault senaste generation av dieselmotorer som är försedd med kamkedja som inte behövs bytas. Denna motor kan i  dagsläget tyvärr endast köpas i Bose Edition utförande vilket gör att priset går upp med cirka 40.000kr. Men då får man också GPS, backradar/kamera, en bra stereo med mera. Denna motor väljer man om man vill ha låg bränsleförbrukning och mer körglädje.

1,2TCe är en bensinmotor från Renault senaste generation som också har kamkedja. Denna motor är försedd med turbo som gör den pigg i låg hastighet men utan någon större körglädje. Kör man kontrollerat med planering så kan man komma ner i låg bränsleförbrukning trots att det är en bensinmotor. Det bästa med denna motor är att den går tyst och fint. Jag upplevde en stor skillnad avseende motorljud ellan 1,5dCi och 1,2 TCe där 1,2TCe är avsevärt trevligare att köra. Denna motor köper man om man vill ha en tyst bil och inte kör så många mil per år, speciellt om man kör många korta sträckor i stadsmiljö.

Meganes svagheter: Förarplatsen blir obekväm vid långa körningar. Något högt vägbuller i kupén.

Betyg 1-5:

Körupplevelse:
Beroende på motorval
1,6dCi: 4
1,5dCi: 2
1,2TCe: 3

1,6 dCi ger både körglädje och bra körekonomi

Utrustning: 2
Megane har förvisso en hel del bra utrustning men inte den senaste tekniken och ligger efter avseende användarinterfacet.

Komfort: 2
Något bullrig och brister i förarstolens komfort. Boose Edition drar upp betyget men bra stereo, annars betyg 2.

Interiör: 2

Helt okej och i normalklass men valmöjligheter saknas nästan helt

Bra köp: 5
Svårt att hitta en prisvärdare bil idag. Bra utrymme i kombin och fem års garanti.

Vill du läsa mer så kan du läsa ett test på byta bil bloggen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.