Test Volvo V70 2014

Nybilstester.se har testat både gammal som ny Volvo V70 II.

Volvo V70 finns i tre generationer: 1: Volvo V70, 2: Volvo V70N, 3: Volvo V70 II. Ja, dagens tredje Volvo V70 kallas alltså V70 II. Lite förvirrande kanske, så de flesta väljer bort denna beteckning och skriver endast V70 kort och gott. Men ser ju ändå vilken version det är bara en bild är med.

Volvo V70 är en svensk klassiker och laståsna. Få bilar är lika praktiska, säkra, lastar lika mycket och är anpassade till vårt klimat. Detta är en av orsakerna Volvo till att Volvo V70 är den mest säljande bilmodellen i Sverige.

De flesta har troligtvis redan suttit i en Volvo V70 inkluderat den versionen som säljs idag då den funnits sedan 2008. Har man suttit i bilen så vet man att den både är rymlig och komfortabel både i framsäte och baksäte. Dagens V700 modell har luftutblås till baksätet samt även stolsvärme till baksätespassagerarna.

Lastutrymmet är enormt och dubbelbarnvagnar får plats. Även en cykel kan lastas in om man fäller baksätet. Nybilstester har till och med provat att få in en 90x200cm resårmadrass i bilen, det gick precis och bakluckan kunde stängas. Förarstolen fick dock ha 90 graders vinkel och man fick sitta obehagligt nära ratten. Ska man lasta mer än i en Volvo V70 får man välja skåpbilar eller pickuper.

Motorerna som funnits till denna bil är många. Den mest klassiska är kanske 2,5T som är en 5-cylindrig 2,5 liters motor med turbo. En annan storsäljare var den inte lika körglada 2.0F på 145 hk från Ford, samma motor finns i exempelvis Ford Mondeo. Många tyckte denna motor var trist inte minst då den saknar turbo och det är en av de motorsvagare motorerna till V70, men jämfört med många andra bilmärken så kan den ändå mäta sig bra prestandamässigt. Volvo V70 är en bil som är tyst i kupén och trivs bra på motorvägen oavsett vilken version man väljer.

En av de senare vanliga motorerna Till Volvo V70 är T4, en 4-cylindrig 1,6 liters turbomotor på 180 hk. Även denna är från Ford, vilket inte lika många vet. Det är Fords så kallade Ecoboost motor. På dieselsidan så är Volvos egna D3, en 5 cylindrig motor ett bra val. Den ger inte V70 någon sportig karaktär men bilen upplevs stark och lagom pigg. Samtliga av dessa motorer är dock på väg att bytas ut just nu mot ett helt nytt motorprogram, både för diesel och bensin. Här har vi provat nyligen den nya D4 i en V60 och den motorn imponerade stort. Den nya D4 dieselmotorn är 4-cylindrig 2 liters motor på 181 hk. Detta säkrar att Volvo är ett bilmärke att räkna med även i framtiden.

Dagens Volvo V70 har fått flertalet ansiktslyftningar och en del har nog funderat på när en helt ny design kommer. Men rykten säger att V70 kanske kommer att läggas ner istället. Detta till förmån för den nya Volvo V90 som är på gång. Denna bil blir då ännu större än dagens Volvo V70, vilket också är i helrätt Kinesisk anda där stort och glänsande är det som gäller.

Köper man en Volvo V70 så kan det aldrig bli ett dåligt köp, det är en klassiker! Du får en tekniskt avancerad, säker, rymlig och komfortabel bil.

Vill du läsa mer: Volvo V70 D3 2014 på Bytabilbloggen
Vill du läsa mer: Volvo V70 2.0F 2009 på Bytabilbloggen

Volvo V70 2014 (5)

/Joakim

Vill ha!(2)Skrota!(0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *