Test: Renault Clio Sport Tourer

Nybilstestad: Renault Clio Sport Tourer 0,9 TCe

Sport Tourer är samma sak som kombi i detta fall. Nya Renault Clio finns alltså i både vanlig halvkombi och i kombi utförande. Nybilstester har lånat kombi varianten. Detta är en kombi i minimått men ska verkligen inte betraktas som ointressant för den som behöver lite extra utrymme. Denna kombibil rymmer mer än vad man kan tro, speciellt om man fäller ner sätena.

Den stora begränsningen i denna bil avser baksätet som lätt kan bli trångt, speciellt om framförvarande skjuter sin stol för långt bak. Även i huvudhöjd är det lite trångt i baksätet. Men åker inte många storväxta vuxna i bilen dagligen så är detta istället en laståsna i minimått.

Motorn i den testade bilen var en 3-cylindrig 0,9 liters bensinmotor på 90 hästkrafter. Det låter inte mycket, och specifikationen 0-100 är på drygt 12 sekunder. Trots detta så upplevs bilen både körglad och pigg i hastigheter upp till ca: 90 km/h. Detta därför att Renault har lagt den stora delen av turbokraften tidigt i varvtalen. Men blir positivt lurad helt enkelt och det är bra gjort av Renault! Dessutom har bensinmotorn kamkedja vilket tar bort de lite väl tidiga kamremsbytena som många Renault bilar lidit av tidigare.

Den nya touchpanelen från Renault är väldigt lyckad och användarvänligheten är bland de bästa hittills till bilar. Inte i det absoluta basutförandet men väl därefter så ingår GPS-navigering. För inte mycket med extrapengar så får du dessutom backkamera och mycket mer. Backkamera är ett extra bra komplement till nya Clion därför att bakåtsikten är begränsad.

Nackdelar i nya Renault Clio Sport Tourer är något högt vägbuller i motorvägsfart på grov asfalt, bakåtsikten, trångt baksäte, passagerarstolen är inte höj/sänkbar. I motorvägsfart blir bilen med 0,9 liters Tce motor orkeslös, men vem har förväntat annat? Den uppnår ändå de lagliga hastigheterna.

/Joakim för Nybilstester

Vill ha!(3)Skrota!(0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *