Test: Ford Kuga – Prisvärd SUV

Biltest av Ford Kuga

Nybilstester har provkört Ford Kuga, SUV:en som du inte visste att du ville ha! Ford Kuga är en billig SUV med tanke på vad man får för pengarna. Ford Kugas styrka är komfort och det lugn du känner när du kör den. Det är tyst inne i Kuga och som förare blir man lätt harmonisk och tar det lugnt i körningen, andras fräcka körningar runtomkring berör dig inte lika mycket när du kör Ford Kuga. Visst är detta beroende på förare men bilar som gör en lite extra lugn växer faktiskt inte på träd. Känner du med dig att du är lite hetsig i trafiken så kanske Ford Kuga kan hjälpa dig till att lugna ner dig lite grann i alla fall.

Ford Kuga 2014 (9) (640x427)

Testbilens 2.0 TDCI dieselmotor på 163 hk upplevs som trevlig att köra men inte sportig. Powershift automatlådan bidrar till en komfortabel, men som sagt inte sportig körning. Växelspaken har inte lika lättmanövrerad växelspak som Volvo och BMW, speciellt avseende aktivering av Sportläge. Å andra sidan märks knapp någon skillnad mellan normal och sportläge så det spelar ingen roll. Motorn bidrar till ett starkt bottendrag vilket är uppskattat då man kommer igång från stillastående lite snabbare.

Ford Kuga 2014 (19) (640x427)

Denna bils styrka är alltså komfort och inte sport. På förarplatsen sitter man bra med bra inställningar för stolen och bra armstöd finns. En högre sittposition ger en bra förarergonomi samt god utsikt ut över framförvarande trafik. Baksätet är också bra samt ställbart. Även lastutrymmet är bra, vilket beror på att bilen faktiskt är större än den ser ut.

Ford Kuga 2014 (30) (640x427)

För dig som ofta kör långt är detta en trevlig bil som ställer upp på bekväma långkörningar. Powershift automatlåda och adaptiv farthållare är självklara val för dig som långkörare. Även Sony stereon rekommenderas vilket gör resan till en njutning med bra ljud.

Prisbilden för Ford Kuga ligger mellan 200 000 – 300 000 kronor beroende på motor och utrustning.

Partikelfiltret till Ford Kuga kostar endast knappt 6000 kr, konkurrenterna kostar ofta dubbelt upp och i värsta fall upp till 30 000 kronor. Filtret är gjort för att hålla hela bilens livslängd som alla andra idag, men efter 15 000 mil är det inte helt säker att detta stämmer beroende på hur bilen körts. Kamremsbyte görs vid 20 000 mil/10 år vilket som kommer först. Ford Kuga har alltså relativt billiga reservdelar, vilket gäller generellt för Kuga exempelvis stötfångare fram och bak som kostar under 3000 kronor styck.

Vill du läsa mer? Läs Byta Bil test av Ford Kuga

Vill ha!(12)Skrota!(7)

Vårt betyg

6 Körglädje

9 Design

8 Komfort

9 Teknik

7 Infotainment

Test Ford Kuga 2.0 TDCI

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *