Test Ford Focus ecoboost kombi

Ford Focus finns nu med deras så kallade Ecoboost motor. Detta är en bensinmotor på endast 3-cylindrar. Motorn har turbo som kompensation för att den är mindre. Cylindervolymen är på endast 1 liter, fast finns också i större varianter. Denna lilla enliters trecylindriga motor har man lyckats pressa ut upp till 125 hästkrafter. Motorn finns i 100 och 125 hk alternativ. Den bil som är testad hade 125 hk.

Bilen går bra med sin större motor, fast någon raket är det inte förstås. Körglädjen uteblir till stor del men denna motor passar bilen bra vid vardaglig körning. Många bilmedia som testat bilen har dock haft svårt att komma ner i specifierad förbrukning. Med denna lilla turbomotor gäller det att köra med god framförhållning och planerad körning för att hålla bränsleförbrukningen på en låg nivå.

Nya Ford Focus ligger i framkanten avseende teknik och kan fås med de flesta tillbehören. Ford har valt en försäljningsvariant som innehåller en passa olika utrustningsnivåer och tilläggspaket. När ACC klimatanläggning ingår i Titanium så är detta prisvärt. De flesta tilläggspaketen är också väldigt prisvärde men man får se upp med att utrusta bilen med allt för mycket då detta riskeras att inte värderas vid senare försäljning. Av just denna anledning så kanske Ford skulle haft en annan prissättning.

Rostskydd är inte Fords starkaste sida men sedan 2008 så extrabehandlas alla bilar som säljs nya i Sverige. Detta har höjt kvalitén avsevärt med då och då dyker ändå rapporter om brister i rostskyddet upp hos Fordbilar. Det bör dock tilläggas att flera andra biltillverkare inte heller alltid prioriterar rostskydd allt för högt. Ford är inte sämst i klassen på Svenska marknaden även om det finns flera biltillverkare som också är bättre.

Ford Focus är en storsäljare i Sverige och hela världen, det var den bäst säljande bilmodellen i hela världen under 2012. Ett attraktivt pris tillsammans med bra utrymmen för en mellanklassbil gör Focus till ett bra köp.

Att köra bilen är riktigt komfortabelt. Man sitter bra i bilen och bullernivån i kupén är riktigt lågt för denna prisklass. I farter över 100 km/h så låter det lite mer i kupén men det är fortfarande bättre än de flesta bilar. Instrumenteringen bakom ratten är riktigt bra. Mittpanelen har lite design som påminner om bärbara “boomblasters” från 90-talet. Ford Focus styrka är komfort och vardaglig körning.

Tekniktillbehör:

  • Automatisk fickparkeringsassistans fungerar förträffligt bra.
  • Backradar som fungerar bra och har man den större mittdisplayen i Focus så får man en extra bra bild över bilens sensorer och var det börjar bli trångt.
  • Autobroms fungerar upp till 30km/h vilket är bra, men ofta kör man kanske snabbare än så. Volvos system fungerar exempelvis upp till 50km/h. (Tillägg 2014-06-13, Ford kommer att uppdatera systemet till att klara 50 km/h)

Summerat så är Ford Focus en komfortabel och prisvärd bil som kan fås med de flesta moderna tekniktillbehören.

Vill du läsa mer så finns en ännu mer detaljerad test att läsa här.

Vill ha!(0)Skrota!(0)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *